Kisah Al-Jazari Si Pencipta Robot

Posted by Rafhan on Tuesday, 30 November 2010


Al-Jazari merupakan seorang ilmuwan Islam yang tersohor dalam bidang kejuruteraan mekanikal dan robotik. Nama penuh beliau adalah Abu al-Ismail Bin al-Razaz al-Jazari. Al-Jazari dilahirkan 300 tahun sebelum Leonardo Da Vinci atau lebih tepat lagi pada tahun 1136 Masihi . Gelaran al-Jazari diambil sempena nama tempat kelahiran beliau, iaitu di Al-Jazira.

Kisah kehebatan al-Jazari sebagai jurutera agung bermula apabila datuknya sendiri mengesan bakat al-Jazari di sebuah Ladang kurma milik keluarga mereka.  Memang sudah menjadi rutin, untuk al-Jazari menolong datuknya di ladang kurma jika ada kelapangan. Sewaktu al-jazari sedang berehat, beliau bermain dengan model mekanikal yang diciptanya sendiri menggunakan buluh dan serangga.
Datuknya terpegun melihat cucunya yang masih kecil mampu mencipta sebuah mini model mekanikal yang berkonsepkan kincir air seperti yang terdapat di kebun itu. Walaupun rekaan mini model itu nampak terlalu ringkas pada mata kasar, tetapi datuknya mengerti yang al-Jazari sedang  mengkaji dan mencipta  setiap gerakan mekanikal.

Rupa-rupanya tindakan al-Jazari yang sering bereksperimentasi itu kurang di senangi  oleh bapanya sendiri. Bapanya menganggap tindakan al-jazari itu suatu perkara yang sia-sia. Namun si datuk yang lebih berpengalaman memberitahu kepada bapa al-Jazari, “kamu tidak perlu melarang anakmu mempelajari ilmu itu, kerana dia akan menjadi ilmuwan yang berjasa kepada masyarakat di masa akan datang. Ilmu yang sedang dikaji oleh anakmu itu adalah ilmu mekanikal. Ilmu mekanikal ini dipelopori oleh keluarga Musa Bin Shakhir pada zaman khalifah Harun al- Rashid. Mereka menterjemah buku-buku Yunani dan mengasaskan ilmu mekanikal. Mereka mencipta teori dan seratus alatan mekanikal bagi menggerakkan benda. Mereka membukukan gambar rajah dan maklumat mengenai cara-cara menggerakkannya. Antaranya ialah kincir air dan takal. Dengan ilmu mekanikal ini juga pekerja binaan dapat membina lebih banyak kubu dan kota”. Terdiam bapa al-Jazari mendengar penjelasan yang panjang lebar itu.

al-Jazari

Peristiwa di ladang kurma itu memberikan impak yang besar pada diri al-Jazari. Keinginan untuk mendalami ilmu mekanikal semakin membuak-buak ditambah pula dengan sokongan padu yang diberikan oleh datuknya. Selain itu, beliau sudah menghafal al-Quran, Hadis, mendalami Bahasa Arab dan ilmu agama.

Hasil dari kajian dan penyelidikan  secara terperinci, al-Jazari telah menulis dua buah buku. Kitab ‘Fi Marifatil Hiyal al-Handasiyyah’ iaitu buku Perkakas Mekanikal Pintar dan “kitab al-Hiyal Fil Jam Bainal ilm Wal Amal” iaitu pertautan antara ilmu dan amali menerangkan tentang ilmu mekanikal.


Bukunya dianggap sebagai manuskrip terkenal di dunia di tambah pula dengan ilustrasi yang mengagumkan di dalam buku tersebut. Malah, ada yang mengatakan kitab-kitab beliau pernah dibaca dan dikaji oleh Leonardo Da Vinci. Ini kerana para penyelidik UKM berpendapat besar kemungkinan Leonardo dipengaruhi oleh tulisan Al Jazari kerana terdapat bukti interaksi di antara Leonardo da Vinci dan Empayar Ottoman dimana Al Jazari tinggal. Al-jazari mendapat gelaran Bapa Kejuruteraan Moden kerana kajiannya menjadi asas kepada perkembangan teknologi industri. Beliau meninggal dunia pada tahun 1206 Masihi di Diyar Bark, tenggara Turki.

Sumbangan
Walaupun nama al-Jazari cuba dipadam dari dunia kejuruteraan mekanikal dan robotik oleh orientalis barat, namun sumbangannya yang begitu besar dalam bidang ini masih dapat dihidu apabila kumpulan dokumentari dari USA History Channel yang membuat kajian tentang alat ciptaan al-Jazari. Rancangan dokumentari tersebut  pernah disiarkan di USA pada awal tahun 2007.

 Roda Air Bergear
Technical Specification 

Sistem gear pertama dicipta Al-Jazari merupakan sistem gear pertama yang berfungsi mengubah pengaliran air ke arah horizontal bagi mengendalikan sebuah pam penyedut. Gear ini adalah yang terpenting dalam sistem tali air Al Jazari dikenali sebagai pam penyedut hidraulik pertama kali digunakan. Agak malang sistem gear dan hidraulik diperkenalkan oleh Al Jazari tidak diberikan pengiktirafan dalam dunia kejuruteraan sebagaimana beberapa orang saintis seperti Sir Isaac Newton dan Leonardo da Vinci, sedangkan mereka hanya menyumbang teori sahaja . Al-Jazari membina sistem bekalan airnya itu 200 tahun sebelum Leonardo da Vinci dilahirkan. Ini sekaligus menolak anggapan berkurun lamanya bahawa Leonardo da Vinci (1452-1519), seorang ahli pencipta yang disanjungi dunia dan dianggap sebagai orang pertama mencipta dan menggunakan gear hidraulik dan mekanikal.  

 Jam Gajah
Antara ciptaan lain Al-Jazari yang popular ialah jam gajah iaitu sebuah jam automatik pertama yang digerakan dengan menggunakan kuasa air. Ia telah dapat menunjukkan waktu dengan tepat mengambil kira masa yang tidak sama bagai setiap hari dalam setahun. Jamnya itu juga mempunyai lembaga seperti robot yang memukul simbal serta juga burung buatan yang berbunyi setiap kali masuk waktu tertentu.

Else
Al Jazari juga berminat dengan hal-hal kesenian. Ini kelihatan dari beberapa ciptaan lainnya seperti ‘sampan berlagu’. Keseluruhannya al-Jazari telah mencipta dan membina 50 buah peralatan yang berfungsi. Kaedah dan berbagai prinsip yang digunapakainya itu telah digunakan dalam pembangunan teknologi baru termasuk yang terdapat dalam kereta mahu pun di kilang-kilang pembinaan.

Rujukan:
1)Glob Dunia Untuk Raja Sicily- Luqman Ghazzi, PTS Islamika Sdn. Bhd.

{ 11 orang bercakap... read them below or add one }

N@SIQUE said...

hebat kan~~~suka entry mcm nie :D

Jey Yusuff said...

semua ilmu dari ilmuan Islam

Betta sp said...

xpernah tahu pun pasal nie

alexa yussida said...

salam..
hebatnya beliauu..
slama ni tahu nama je sbb kat skola dlu nama klas ikut nama tokoh tapi ta pernah kaji pasal al jazari..

btw klas kte al Battani..nak kaji sal die la plak:p

mekasey for sharing^^
ilmu dunia dan akhirat beliau sama tinggi..subhanallah~

wanda arry said...

biasa la..org baratr akn slalu menafikan ciptaan orang2 islam...

suhailaselaginella said...

sgt suke entry ni.dapat bantu saya buat presentation pasal ni..thanks a lot

Rosnani Hasan said...

mohon copy.. :)

N@RU said...

mohon perincikan lagi cerita tokoh ni..kalau boleh fokuskan pada hasil ciptaan beliau..tq~

daud osman said...

D harap agar ada lagi ilmuan spti bliau..bngkitlah empayer islam moden

Cenji Hicmatullah said...

Thanks. Majulah jayalah islam amin

Anonymous said...

salam, sekarang rasanya masih lagi ada pameran tentang al-jazari di petrosains KLCC... byk yg kita boleh perolehi ttg ilmuwan islam agung ini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...