Iklan Raya Paling Sedih Sepanjang Zaman

Posted by mohd rafhan abd samat on Tuesday, 14 August 2012



Mungkin ini adalah iklan raya paling sedih pernah dihasilkan di Malaysia. Serius BEB, Aku tengok iklan raya ni sampai habis, terus menitis air mata . Iklan ni diterbitkan oleh BERNAS sempena hari raya 2012. Di youtube, iklan ini sudah mencapai view melebihi 600000 orang.

Apa yang lebih penting, adalah mesej dan iktibar yang cuba disampaikan dari iklan ini. Kita melihat bagaimana dua orang sahabat baik Ahmad dan Fizi saling tolong menolong demi menampung kekurangan masing-masing (dimana Ahmad seorang yang bisu dan fizi seorang yang buta). Mereka juga tidak menjadikan kekurangan diri  untuk mereka berasa sedih malah mereka sangat bersyukur dengan kehadiran Aidilfitri.

Mereka menempuh pelbagai halangan untuk pulang ke Kampung Ahmad di Segamat (kerana Ahmad mahu berjumpa dengan ibunya). Dan aku yakin ramai yang menitiskan air mata  sebaik saja melihat babak Ahmad memegang batu nisan kubur ibunya.

Mungkin ramai yang menyangka bahawa ibu ahmad masih hidup kerana semangat yang ditunjukkan oleh Ahmad dan Fizi begitu bersungguh-sungguh untuk pulang ke kampung untuk berjumpa ibu Ahmad. Dan mereka sangat bersyukur kerana dapat menziarahi pusara ibu Ahmad.

Inilah pengajaran yang harus diambil. Berapa ramai anak muda sekarang yang tidak mahu pulang berhari raya bersama ibu-bapa dan keluarga di atas alasan tidak cukup duit. Tidak mahu pulang kerana persengketaan lama yang belum selesai? Sebenarnya ibu bapa tak harapkan sangat duit kita di hari raya. Cukup sekadar dapat menatap anak kesayangan di hari raya Aidilfitri. Mungkin kita perlu mensyukuri betapa bertuahnya kita, kerana mungkin orang yang kita sayangi masih berada bersama kita pada hari ini. Di Aidilfitri ini, pulanglah ke pangkuan  ibu bapa dan orang yang disayangi.


Saya blogger "Just CaLL me Raf" mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri. Mohon maaf zahir dan batin jika ada terkasar bahasa dan terguris hati sepanjang saya menulis blog (salah tu mesti ada, saya kan manusia biasa).

{ 5 orang bercakap... read them below or add one }

eton said...

serius sedih, time tgk nak nagis.. huhuhu

Masmira Masri said...

betul..iklan nih mmg sedih sgt....menangis kali ptama tgk iklan nih....dasyat nyer hidup org lain ...kdg2 kita rs kita da cukup susah dah...selamat hari raya yer,.

do visit n follow
http://myaleo.blogspot.com/2012/08/chinta.html

Niza Romli said...

Menangis..memang sedih ;( biarpun hanya iklan.

Selamat hari raya raf :)

Cha said...

Selamat Hari Raya ye Encik Budu!

hehehe. jangan marah ye. maaf zahir batin =p

izfanora said...

1st time kat sini..

iklan nie mmg menyentuh hati..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...